Buddha Teaching ( Urja)
Buddha Teaching Vipasana Meditation
“Every living being and everything that exists is in search of happiness.”
हर जीव या हर चीज़ जो अस्तित्व में है, खुशी की तलाश में रहती है।
(लुलुपता, जो अच्छा लगता है , घृणा, बुरा, क्रोध और आसक्ति जो भ्रम है ऐ सब दुःख का कारण है)
“Buddha’s path is the path of practice; the one who practices it regularly will own the path.”
“बुद्ध का मार्ग अभ्यास का मार्ग है; जो इसका नियमित अभ्यास करेगा, मार्ग उसी का होगा।“
1st Four Noble Truths:
1. Problem (Dukkha – Suffering): Life is full of suffering and dissatisfaction.
2. Cause (Samudaya – Cause of Suffering): The root cause of suffering is craving (desires and attachments).
3. Solution (Nirodha – End of Suffering): Suffering can end by letting go of cravings and attachments.
4. The Right Path to the Solution (Magga – Path to Liberation): Following the Eightfold Path leads to the cessation of suffering and enlightenment.
1st चार आर्य सत्य:
1. समस्या (दुःख – पीड़ा): जीवन दुःख और असंतोष से भरा है।
2. कारण (समुदय – दुःख का कारण): दुःख का मूल कारण तृष्णा (इच्छाएं और आसक्ति) है।
3. निवारण (निरोध – दुःख का अंत): तृष्णा और आसक्ति का त्याग करने से दुःख का अंत संभव है।
4. निवारण का सही मार्ग (मार्ग – मुक्ति का पथ): अष्टांगिक मार्ग का अनुसरण करने से दुःख का निवारण और मोक्ष प्राप्त किया जा सकता है।
2nd. Three Stages of Self-Liberation:
1. Śīla (Morality) – Observance of ethics and righteousness
Buddha’s Five Precepts (Panchsheel):
In Buddhism, the Five Precepts are the fundamental moral guidelines that practitioners should follow:
1. Do not steal (Asteya) – Refrain from taking what is not given.
2. Do not lie (Satya-vadita) – Avoid false speech, harsh words, and deceptive language.
3. Avoid intoxicants (Alcohol and Drugs) – Refrain from consuming substances that impair consciousness.
4. Refrain from sexual misconduct (Brahmacharya) – Practice self-discipline and moral conduct.
5. Do not kill (Ahimsa) – Do not harm or take the life of any living being.
These Five Precepts form the foundation of morality (Śīla) and are essential for self-purification and spiritual progress
बुद्ध का पंचशील (Five Precepts of Buddhism):
बौद्ध धर्म में पंचशील नैतिक जीवन के पाँच मुख्य नियम हैं, जिनका पालन साधकों को करना चाहिए:
6. चोरी न करना (अस्तेय) – जो नहीं दिया गया है, उसे न लेना।
7. असत्य न बोलना (सत्यवादिता) – झूठ, कटु वचन और अपमानजनक भाषा से बचना।
8. नशे से दूर रहना (मदिरा और मादक पदार्थ से परहेज) – किसी भी नशीले पदार्थ का सेवन न करना, जिससे चेतना भ्रष्ट हो।
9. असंयमित कामवासना से बचना (ब्रह्मचर्य) – शील और संयम का पालन करना।
10. प्राणी हत्या से बचना (अहिंसा) – किसी भी जीव को हानि न पहुँचाना।
2. Samādhi (Concentration) – Meditation and mental focus
3. Prajñā (Wisdom) – Realization of truth and attainment of knowledge
These are essential for self-liberation (Nirvana) in Buddhism.
By following moral disciplines, meditation practice will improve, and through meditation practice, wisdom will be attained.
आत्म मुक्ति के तीन चरण:
1. शील (Morality) – सदाचार और नैतिकता का पालन
2. समाधि (Concentration) – ध्यान और मानसिक एकाग्रता
3. प्रज्ञा (Wisdom) – सत्य और ज्ञान की प्राप्ति
यह बुद्ध धर्म में आत्म मुक्ति (निर्वाण) के लिए आवश्यक हैं।
नैतिक अनुशासन का पालन करने से ध्यान साधना में वृद्धि होगी, और ध्यान साधना से ज्ञान की प्राप्ति होगी।“
2nd The Eightfold Path in Buddhism, taught by the Buddha, is a guide to end suffering and attain enlightenment. It consists of:
1. Right View (सम्यक दृष्टि) – Understanding the Four Noble Truths
2. Right Intention (सम्यक संकल्प) – Developing good intentions and thoughts
3. Right Speech (सम्यक वाणी) – Speaking truthfully and kindly
4. Right Action (सम्यक कर्म) – Acting ethically and non-harmfully
5. Right Livelihood (सम्यक आजीविका) – Earning a living in a righteous way
6. Right Effort (सम्यक प्रयास) – Cultivating positive states of mind
7. Right Mindfulness (सम्यक स्मृति) – Being fully aware of thoughts, actions, and surroundings
8. Right Concentration (सम्यक समाधि) – Deep meditation leading to wisdom
Note :- {Good (+), Bad (-) and attachments is a Mirage or ephemeral as Infinite (∞) to be Remain in Equanimity = need to know Impermanent happiness. (राग, द्वेष और मोह ) = समभाव}
Bonus tip:- (राग, लुलुपता, जो अच्छा लगता है , द्वेष, घृणा, क्रोध, जो बुरा लगता है और मोह आपका भ्रम है, आसक्ति है और जोश से भयंकर अग्नी नहीं, जो अशांति से जलाएगी, ऐ सब दुःख का कारण है )
The Four Foundations of Mindfulness (Satipatthana) in Buddhism
The Four Foundations of Mindfulness (Satipatthana) are central to Buddhist meditation practice, providing a structured way to cultivate awareness and insight (Vipassana). These are:
1️⃣ Kāyānupassanā (Contemplation of the Body)
2️⃣ Vedanānupassanā (Contemplation of Feelings/Sensations)
3️⃣ Cittānupassanā (Contemplation of the Mind)
4️⃣ Dhammānupassanā (Contemplation of Mental Objects/Dharmas)
These practices come from the Satipatthana Sutta, a key Buddhist discourse that explains how mindfulness leads to liberation.
1️⃣ Kāyānupassanā (Contemplation of the Body)
Focusing on the body as a way to develop awareness and insight.
Key Practices:
✔ Mindful Breathing – Observing inhalation and exhalation naturally.
✔ Posture Awareness – Noticing sitting, standing, walking, or lying down.
✔ Body Scan – Observing each part of the body non-judgmentally.
✔ Impermanence of the Body – Reflecting on decay, death, and non-self (Anatta).
🔹 Purpose: Helps detach from bodily identification and see the body as temporary.
2️⃣ Vedanānupassanā (Contemplation of Feelings/Sensations)
Observing pleasant, unpleasant, and neutral sensations without attachment or aversion.
Key Practices:
✔ Observing Sensations – Feeling bodily sensations without reacting.
✔ Emotional Awareness – Noticing joy, sorrow, anger, or calmness as they arise.
✔ Seeing Impermanence in Sensations – Understanding that all feelings arise and pass away.
🔹 Purpose: Prevents craving (Tanha) and aversion, leading to inner balance.
3️⃣ Cittānupassanā (Contemplation of the Mind)
Observing the changing states of the mind (thoughts, emotions, mental habits).
Key Practices:
✔ Recognizing Mental States – Is the mind restless, calm, concentrated, distracted?
✔ Seeing Attachment, Aversion, and Delusion – Noting their presence or absence.
✔ Non-Judgmental Observation – Watching thoughts without clinging to them.
🔹 Purpose: Helps in self-awareness and freeing the mind from habitual reactions.
4️⃣ Dhammānupassanā (Contemplation of Mental Objects/Dharmas)
Observing universal mental processes that shape our experience.
Key Practices:
✔ Five Hindrances (Nīvaraṇa) – Recognizing desire, aversion, laziness, restlessness, and doubt.
✔ Seven Factors of Enlightenment – Developing mindfulness, investigation, energy, joy, tranquility, concentration, and equanimity.
✔ Four Noble Truths – Observing suffering (Dukkha), its cause (Tanha), cessation (Nirvana), and the path (Eightfold Path).
🔹 Purpose: Leads to deep wisdom, seeing reality as it is (Yathābhūta).
Summary of the Four Foundations of Mindfulness
Conclusion
The Four Foundations of Mindfulness are a complete system of self-awareness, emotional balance, and insight. Practicing them regularly leads to inner peace, wisdom, and ultimately, Nirvana.
Would you like me to explain how these apply in daily life or provide guided meditation techniques for each?
By Vimal noble
How to Be Happy Right path given bellow
The 11-day Vipassana meditation retreat is structured as follows:
Breakdown of Meditation Time
Detailed Breakdown of the 11-Day Vipassana Course
1️⃣ Day 1 – Day 4: Ānāpāna (Breath Awareness, 40%)
Focus on observing natural breath to develop concentration (Samadhi).
Helps sharpen mindfulness and stabilize the mind.
2️⃣ Day 5 – Day 10: Vipassana (Insight Meditation, 60%)
Observing bodily sensations without reaction (equanimity).
Training the mind to see impermanence (Anicca).
Deep purification of mental conditioning (Sankhara).
3️⃣ Day 11: Mettā Bhavana (Loving-Kindness, 10%)
Spreading compassion and goodwill towards all beings.
Transitioning from deep meditation back to daily life with positivity.
Purpose of this Structure
✔ Ānāpāna (4 Days) – Prepares the mind for deep Vipassana practice.
✔ Vipassana (6 Days) – Removes deep-rooted mental impurities.
✔ Mettā (1 Day) – Ends with kindness, reinforcing positive mental habits.
This format is followed in traditional S. N. Goenka Vipassana Centers worldwide.
Satya Narayan Goenka (1924–2013) was a prominent teacher of Vipassana meditation, renowned for bringing this ancient practice to a global audience. Born in Myanmar (Burma) to Indian parents, he learned Vipassana from his teacher, Sayagyi U Ba Khin, and later established numerous meditation centers worldwide.
photographs of S.N. Goen
विपश्यना (Vipassana) सनातन धर्म हैं look as it is, remain in equanimity एक आत्मनिरीक्षण की ध्यान विधि है जो “वास्तविकता को जैसी है वैसे देखना” सिखाती है। यह मुख्यतः बौद्ध धर्म से निकली है, लेकिन इसके तत्व और सिद्धांत कई धर्मों में पाए जाते हैं – अलग-अलग नामों और रूपों में। नीचे मैं इसका एक विस्तृत विश्लेषण
Buddha Dress wearing as it is priest on above picture
1. बौद्ध धर्म (Buddhism) – मूल और प्रमुख स्रोत
Explanation:
विपश्यना बौद्ध धर्म की मूल “सत्तिपट्ठान” (Satipatthana) यानी स्मृति की चार नींव पर आधारित है:
1. कायानुपश्यना (Body awareness)
2. वेदनानुपश्यना (Feelings awareness)
3. चित्तानुपश्यना (Mind awareness)
4. धम्मानुपश्यना (Dhamma or mental objects awareness)
Examples:
बुद्ध ने महाश्रमणों को विपश्यना सिखाई थी।
सात सप्ताह तक बुद्ध स्वयं भी ध्यानस्थ थे – बोद्धगया में।
सुत्तों में – महासतीपट्ठान सुत्त, अनापानसति सुत्त, और विपश्यना-भावना सुत्त।
Evidence:
पालि विनय और सुत्त पिटक में विपश्यना का विस्तार से वर्णन है।
बर्मी बौद्ध परंपरा में महासी सायदाव, लडी सायदाव, और उ बक्किन ने इसे जीवित रखा।
आधुनिक काल में S.N. गोयनका ने इसे भारत और विश्व में पुनः स्थापित किया।
2. जैन धर्म (Jainism)सम्यक दर्शन के रूप में
Explanation:
जैन धर्म में आत्मा को जानने की क्रिया – “आत्मदर्शन” और “वितरागता” – विपश्यना जैसे ही है।
जैन ध्यान में भी शरीर, भाव, कर्म, और आत्मा की निरिक्षण (observation) होती है।
Examples:
“प्रत्याख्यान तप”, “स्वाध्याय ध्यान”, और “शुद्धोपयोग” – आत्मनिरीक्षण की क्रियाएँ हैं।
Evidence:
जैन आगम ग्रंथ (उ.पा.सू., नंदीसूत्र आदि) में ध्यान, निरीक्षण, और विवेक की शिक्षा मिलती है।
आचार्य उमास्वाति की तत्त्वार्थसूत्र में भी आत्मनिरीक्षण और मोक्षमार्ग की चर्चा।
3. हिंदू धर्म (Sanatan Dharma) – ध्यान और आत्मा के विचार में
Explanation:
हिंदू दर्शन के संख्य, योग, और वेदांत में भी “विचार से परे देखना” (witness consciousness) का वर्णन है।
पातंजलि योगसूत्र का “विवेकख्याति” – वस्तुओं की यथार्थता को जानना – विपश्यना से मेल खाता है।
Examples:
“नेति-नेति”, “साक्षी भाव”, “ध्यान योग” – ये विपश्यना जैसे ही आत्मनिरीक्षण के अभ्यास हैं।
श्रीरामकृष्ण, विवेकानंद, महर्षि रमण, अष्टावक्र – सभी ने साक्षी चेतना पर बल दिया।
Evidence:
उपनिषद: आत्मा को देखने की विधियाँ – “दृग्दृश्य विवेक”, “आत्मविचार”।
भगवद्गीता: अध्याय 6 में ध्यानयोग।
4. सूफी इस्लाम (Sufism) – ज़िक्र और मुराक़बा (ध्यान)
Explanation:
सूफी ध्यान में “मुराक़बा” नामक प्रक्रिया होती है – ध्यानपूर्वक खुदा की उपस्थिति का अनुभव।
यह भी एक तरह की अंतरदृष्टि साधना (inner observation) है।
Examples:
रूमी, अल-गज़ाली, शम्स तबरीज़ आदि ने आत्मा और अस्तित्व की सच्चाई को जानने पर बल दिया।
Evidence:
सूफी ग्रंथ जैसे “कश्फ़-उल-महज़ूब”, “अल-हिकम”, और रूमी की मसनवी।
5. ताओ धर्म और ज़ेन (Taoism & Zen Buddhism)
Explanation:
ताओ धर्म में “वू-वेई” यानी प्राकृतिक प्रवाह के प्रति जागरूकता – यह भी “जैसा है वैसा देखना” सिखाता है।
ज़ेन बौद्ध परंपरा में विपश्यना को “ज़ज़ेन” (Zazen – seated meditation) कहा जाता है।
Examples:
जापानी ज़ेन मास्टर्स जैसे डोगेन ने “शिकंताज़ा” – केवल बैठना – को विपश्यना का रूप कहा।
Evidence:
शोबोगेंजो, हक्कुनशु, और ताओ-ते-चिंग जैसे ग्रंथ।
1. Dāna Pāramitā (Generosity – दान पारमिता)
स्मस्या (Problem): हम स्वार्थी क्यों हो जाते हैं?
कारण (Cause): लालच, असुरक्षा की भावना, “मेरे पास कम है” का डर।
निवारण (Solution): नियमित रूप से छोटी-छोटी चीजें देना।
सही रास्ता (Right Path): निस्वार्थ भाव से देना, बिना अपेक्षा के।
Explanation:
Generosity develops detachment and love. Giving even when you have little trains your mind to let go.
Example:
एक भिक्षु ने अपनी एकमात्र रोटी भूखे कुत्ते को दे दी।
A monk gave his only bread to a starving dog.
Evidence:
सुत्तनिपात में बुद्ध ने कहा – “दान से भय मिटता है।“
“Fear disappears through generosity.” – Sutta Nipāta
What? Giving selflessly
Where? Home, street, temple, nature
Why? To overcome attachment
Whom? Anyone in need
How much? As per your ability
When? Daily or when needed
How? Silently, lovingly, without ego
2. Sīla Pāramitā (Morality – शील पारमिता)
स्मस्या: लोग नैतिकता क्यों तोड़ते हैं?
कारण: वासनाएं, गलत संगति, लालच।
निवारण: पंचशील और अष्टांगिक मार्ग का अभ्यास।
सही रास्ता: स्वयं के कर्मों की जिम्मेदारी लेना और संयम रखना।
Explanation:
Morality is the foundation of peace. Without it, meditation and wisdom are unstable.
Example:
एक राजा ने सत्य बोलने की कसम खाई और अपने बेटे के पक्ष में भी झूठ नहीं बोला।
Evidence:
“शील का पालन आत्मा को शुद्ध करता है।“ – Vinaya Piṭaka
What? Ethical conduct
Where? Everywhere
Why? To live with peace
Whom? Society and self
How much? As per Five Precepts
When? Always
How? Through self-awareness and mindfulness
3. Kṣānti Pāramitā (Patience – क्षान्ति पारमिता)
स्मस्या: क्रोध क्यों आता है?
कारण: अहंकार, अपेक्षा, तात्कालिक प्रतिक्रिया।
निवारण: धैर्यपूर्वक प्रतिक्रिया देना, ध्यान।
सही रास्ता: क्रोध को सहनशीलता में बदलना।
Explanation:
Patience protects from anger and revenge. It is inner strength.
Example:
बुद्ध को गाली देने वाले को उन्होंने शांत रहकर उत्तर दिया – “यदि कोई उपहार न ले, तो वह वापस जाता है।“
Evidence:
“धैर्य ही सबसे बड़ा तप है।“ – Dhammapada
What? Patience
Where? Conflict zones, home, work
Why? For emotional stability
Whom? Self and others
How much? Unlimited
When? Especially during provocation
How? Mindfulness, deep breathing
4. Vīriya Pāramitā (Energy / Effort – वीर्य पारमिता)
स्मस्या: हम जल्दी थक क्यों जाते हैं?
कारण: आलस्य, आत्म-संशय, प्रेरणा की कमी।
निवारण: सतत अभ्यास और उद्देश्य की स्पष्टता।
सही रास्ता: अष्टांग मार्ग पर निरंतर प्रयास करना।
Explanation:
Effort is the fuel for progress. Without it, wisdom or virtue cannot grow.
Example:
अंगुलिमाल जैसे खूंखार डाकू ने बुद्ध के सामने आत्मसमर्पण किया और जीवन भर भिक्षु बनकर कठोर अभ्यास किया।
Evidence:
“प्रयास करने वाले ही पार उतरते हैं।“ – Dhammapada
What? Right effort
Where? Mind, actions, daily work
Why? To overcome obstacles
Whom? Your own development
How much? Constant but balanced
When? Every moment
How? Through discipline and vision
5. Dhyāna Pāramitā (Meditation – ध्यान पारमिता)
स्मस्या: मन क्यों भटकता है?
कारण: वासनाएं, अनियंत्रित विचार, बाहरी आकर्षण।
निवारण: ध्यान और वर्तमान क्षण में टिकना।
सही रास्ता: विपश्यना और समाधि का अभ्यास।
Explanation:
Meditation purifies the mind and leads to insight and peace.
Example:
बुद्ध ने पीपल वृक्ष के नीचे लगातार ध्यान किया और निर्वाण प्राप्त किया।
Evidence:
“ध्यान से ज्ञान और शांति दोनों मिलते हैं।“ – Majjhima Nikāya
What? Mindful awareness
Where? Anywhere peaceful
Why? To calm the mind
Whom? Yourself
How much? Daily, start small
When? Morning, evening, or crisis
How? Through focused breathing or Vipassana
6. Prajñā Pāramitā (Wisdom – प्रज्ञा पारमिता)
स्मस्या: हम गलत निर्णय क्यों लेते हैं?
कारण: अज्ञान, मोह, जल्दबाज़ी।
निवारण: सही ज्ञान, अनुभव और ध्यान।
सही रास्ता: संसार की अनित्यता, दुःख और अनात्मा को समझना।
Explanation:
Wisdom means knowing reality as it is – impermanent, unsatisfactory, and not-self.
Example:
बुद्ध ने बताया – “संपत्ति नाशवान है, शरीर भी; केवल ज्ञान शाश्वत है।“
Evidence:
“प्रज्ञा ही मोक्ष का द्वार है।“ – Abhidhamma Piṭaka
What? True understanding
Where? In your thoughts and actions
Why? To liberate from delusion
Whom? Yourself first, then others
How much? As deep as truth
When? With every experience
How? Through study, reflection, and meditation
7. Upekṣā Pāramitā (Equanimity – उपेक्षा पारमिता)
स्मस्या: हमें चीजें जल्दी क्यों प्रभावित करती हैं?
कारण: पक्षपात, द्वेष, मोह।
निवारण: समता का अभ्यास।
सही रास्ता: सुख-दुख में समभाव रखना।
Explanation:
Equanimity is balanced mind – neither elated by gain nor depressed by loss.
Example:
एक राजा ने बुद्ध को अपमानित किया, फिर माफी मांगी। बुद्ध ने दोनों स्थितियों में सम भाव रखा।
Evidence:
“उपेक्षा सर्वोच्च स्थिरता है।“ – Itivuttaka
What? Mental balance
Where? In all situations
Why? To avoid emotional extremes
Whom? Self and others
How much? Always
When? In pain or pleasure
How? Through mindfulness and insight
8. Sacca Pāramitā (Truthfulness – सत्य पारमिता)
स्मस्या: झूठ बोलने से समस्याएं क्यों बढ़ती हैं?
कारण: भय, स्वार्थ, धोखा देने की प्रवृत्ति।
निवारण: सत्य बोलने की दृढ़ता और ईमानदारी।
सही रास्ता: यथार्थ को बिना डर के स्वीकारना।
Explanation:
Truthfulness builds trust, clears the mind, and aligns us with reality.
Example:
बुद्ध ने कभी भी सत्य से समझौता नहीं किया, भले ही परिणाम कठिन हो। ( तथा-गत = वचन एवं कर्म से सत्य )
Evidence:
“सत्य में बल है, और वही मोक्ष का मार्ग है।“ – Dhammapada
What? Speaking and living truth
Where? In thoughts, speech, action
Why? To avoid delusion
Whom? To self, others, society
How much? Always
When? Especially in testing times
How? Through courage and mindfulness
9. Adhiṭṭhāna Pāramitā (Determination – अधिष्ठान पारमिता)
स्मस्या: हम अपने संकल्पों पर टिक नहीं पाते, क्यों?
कारण: मानसिक कमजोरी, लक्ष्य का अभाव, उत्साह की कमी।
निवारण: उद्देश्य की स्पष्टता और रोज़ अभ्यास।
सही रास्ता: दीर्घकालिक लक्ष्य और बुद्धिपूर्ण एकाग्रता।
Explanation:
Determination means unshakeable commitment toward a noble path despite obstacles.
Example:
बुद्ध ने संकल्प लिया: “जब तक पूर्ण ज्ञान न मिले, इस आसन से नहीं उठूंगा।“
Evidence:
“स्थिर चित्त ही सच्चा योगी बनाता है।“ – Vinaya Piṭaka
What? Strong willpower
Where? In all efforts
Why? To overcome setbacks
Whom? For self, dharma path
How much? Unbreakable
When? Especially in adversity
How? Through focus, faith, and practice
10. Mettā Pāramitā (Loving-Kindness – मैत्री पारमिता)
स्मस्या: हम दूसरों से नफरत क्यों करते हैं?
कारण: ईर्ष्या, द्वेष, स्वार्थ, अहंकार।
निवारण: करुणा और मैत्री का विकास।
सही रास्ता: समस्त प्राणियों के प्रति शुभकामना और सद्भाव।
Explanation:
Loving-kindness dissolves hatred and promotes harmony.
Example:
बुद्ध ने अपने हत्यारे अंगुलिमाल को भी मैत्रीभाव से परिवर्तित किया।
Evidence:
“मैत्री से क्रोध शांत होता है, जैसे जल से अग्नि।“ – Metta Sutta
What? Universal love
Where? In thoughts and deeds
Why? To end hatred
Whom? All beings
How much? Boundless
When? Always
How? Through Metta Bhavana (loving-kindness meditation)
“ अपो दीपो भाव, अपना दीपक स्वयं बनो किसी को न खोजना, इस निर्जन रास्ता पर अकेले ही चलना पड़ता हैं।"
"आत्म मुक्ति के तीन चरण है,शीलाचार, ध्यान, और ज्ञान अर्थात शीलो के आचरण से ध्यान साधना में वृद्धि होती है और ध्यान साधना से है ज्ञान में वृद्धि होती हैं।"
कोई बाबा, साधु, धर्मग्रंथों में हैं इसलिए ना मानो, अपना बुद्धि, विवेक, अनुभूति, के कसौटी पर कसकर देखो जब खारा उतरे तब जानो, अंदर और बाहर सबका कल्याणकारी है जब जान ही लोगे तो मानने की बात खत्म हो गया।
Said By buddha.
भावतु सबब मंगलम Be happy 😊
Explain By Vimal Noble
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